This article was published in 1979.
MERENUNG SEKEJAP SEDIKIT KEGIATAN KESATUAN JURUTEKNOLOGI MAKMAL PERUBATAN
MERENUNG SEKEJAP SEDIKIT KEGIATAN KESATUAN JURUTEKNOLOGI MAKMAL PERUBATAN
SEJAK
PENUBUHANNYA.
Oleh : NG SEE KIAT.
(Pandangan penulis tidak semestinya pandangan Jawatankuasa)
PENUBUHAN INSTITUT
PENYELIDIKAN PERUBATAN - 1900
Perkhidmatan Juruteknologi Makmal Perubatan dalam negara kita ini walaupun agak
'baru' diketahui orang ramai kerana baru diperbetulkan nama jawatan kita
daripada Pembantu Makmal kepada Juruteknologi Makmal Perubatan dalam tahun
1976, pada halnya, ia dimulakan sejak tahun 1900 apabila ditubuhkan Institut
Penyelidikan Perubatan di Kuala Lumpur.
Tujuan utama ditubuhkan Institut ini ialah untuk menjalankan
penyelidikan-penyelidikan terhadap penyakit demam malaria, yang pada masa tu
banyak membunuh orang-orang di negara kita. Maka, projek-projek Institut pada
awal-awalnya tertumpu perhatian kepada kerja-kerja malaria sahaja, dan oleh
demikian, tidaklah ramai Pembantu Makmal yang diambil bekerja. Sesungguhnya,
kelayakan akademik, tugas-tugas dan tanggungjawab seseorang Pembantu Makmal
pada masa itu jauh bezanya dan memang tidak setanding dengan apa yang
diperlukan sekarang.
PERKEMBANGAN SETAMATNYA PERANG
Dalam tahun-tahun setamatnya Perang, perkembangan perubatan makmal yang pesat
membawa bersamanya kaedah-kaedah dan teknik-teknik yang memerlukan pengetahuan
dan kecekapan yang lebih tinggi. Pakar-pakar Kajipenyakit telah tidak sanggup
lagi melakukan ujian-ujian atau pemeriksaan makmalnya sendiri. Physician dan
Clinician telah menyedari akan nilainya perkhidmatan makmal dalam membantu
mereka dalam pengubatan dan rawatan pesakitnya. Memandangkan
perkembangan-perkembangan ini, telah didirikan makmal-makmal kajipenyakit di
Alor Setar, Pulau Pinang, Ipoh, Melaka, Johor Bahru dan Kuala Lumpur, dan
berikutnya, di Seremban dan Kota Bahru.
Maka bertambahlah pengambilan Pembantu Makmal dalam Jabatan Perubatan, dan
dalam masa ini juga jabatan-jabatan yang lain seperti Jabatan Kimia dan
Pharmaceutical Store di Petaling Jaya, mulai mengambil juga Pembantu Makmal
untuk bekerja di makmal-makmal mereka. Maka, tertimbullah masaalah-masaalah
latihan, elaun, peluang kenaikan pangkat dan sebagainya, dan baharulah dirasai
perlu oleh setengah-setengah Pembantu Makmal untuk diadakan sesuatu
kesatuan sekerja yang dapat memperjuangkan hak-hak asasinya pekerja-pekerja
itu.
BUBARNYA PERTUBUHAN
PEMBANTU MAKMAL - 1954
Maka, dalam tahun 1954, setelah diperolehi mandat untuk membubarkan Pertubuhan
Pembantu Makmal (Laboratory Assistants Association) supaya dapat diambil alih
oleh kesatuan, dilahirkan Kesatuan Pembantu Makmal (Laboratory Assistants
Union, lebih terkenal dengan LAU). Walau bagaimanapun, keahliannya termasuklah
Pembantu Makmal yang bekerja di Jabatan Kimia, dan Pharmaceutical Store di
Petaling Jaya.
KEGIATAN PADA TAHUN-TAHUN AWAL
Dalam tahun-tahun sebelum negara kita
mencapai kemerdekaan, kegiatan-kegiatan Kesatuan tertumpu perhatiannya ke atas
perjuangan untuk mendapatkan latihan-latihan yang lebih baik, memandangkan
latihan yang diberikan kepada Pembantu Makmal pada masa itu tidak mengcukupi
dan tidak memuaskan sekali. Ketua-ketua Bahagian di Institut Penyelidikan
Perubatan ketika itu telah tidak mempunyai masa dan dedikasi untuk memberi
latihan kepada Pembantu Makmal di bawah jagaan mereka. Seorang Pembantu Makmal
yang dilantik ditempatkan di sesuatu bahagian yang memerlukannya, dan di
situlah ia bekerja sambil belajar.
Kesatuan telah mengemukakan cadangan
kepada pihak yang berkenaan agar dapat diadakan sesuatu kursus latihan bagi
Pembantu Makmal di Universiti Malaya, dan sementara menunggu penyusunan kursus
seperti itu, Pembantu Makmal harus dihantarkan ke seberang laut untuk mendapat
latihan-latihan yang sempurna.
Apabila negara kita mencapai
kemerdekaan, perkembangan-perkembangan kebangsaan dengan tiba-tibanya
dipercergaskan. Dan ini mengakibatkan lebih lagi hospital-hospital
berperkhidmatan makmal didirikan, yang memerlukan lebih ramai lagi
pekerja-pekerja yang cekap. Ini walau bagaimanapun telah tidak diberikan sangat
perhatian terhadap masalah ini, walau pun kerajaan sedang melaksanakan dasar
‘Malayanisation’.
NAMA – JURUTEKNIK MAKMAL ATAU PEMBANTU MAKMAL?
Bagi mereka yang tahu, kita digelar
‘Budak Bilik Belakang’ (the back-room boys) atau dengan sedikit penghormatan,
‘the Lab-men’. Bagi yang tidak tahu, kita pernah dipanggil doktor, dresser,
kerani atau apa sahaja nama-nama yang lain kecuali yang betul. Nama Pembantu
Makmal pada awal-awal lagi telah dirasai sebagai nama yang tidak memadai dan
padan sekali dengan tugas-tugas dan tanggungjawab kita dalam jabatan perubatan
ini. Ada cadangan-cadangan, maka, untuk ditukarkan nama kita kepada Juruteknik
Makmal.
Soal utama terhadap nama Pembantu
Makmal itu bukan sahaja kerana perkataan “Pembantu” itu. Kita tidak gemar
dipanggil Pembantu Makmal kerana nama ini dimasukkan dalam ‘Common User
Scheme’, disegulungkan dengan Pembantu Makmal jabatan-jabatan lain, yang tidak
mempunyai langsung, atau mempunyai hanya sedikit sahaja latihan asasnya. Begitu
juga dianggap nama Juruteknik Makmal, ia tidak dapat memperlihatkan profession
kita yang tersendiri, yang dapat dikenali oleh orang ramai, terutamanya
pesakit-pesakit.
MEMORANDUM SEKIM PERKHIDMATAN BARU – 1964
Maka, dalam tahun
1964, Kesatuan telah mengemukakan kepada pihak Kerajaan satu memorandum untuk
penukaran sekim Pembantu Makmal kepada Sekim Baru sebagai Juruteknoloji Makmal
Perubatan. Tuntutan kita itu kelihatan cerah harapannya apabila allahyarham
Professor Ungku Omar Ahmad dilantik sebagai Pengarah Institut Penyelidikan
Perubatan dalam tahun 1965. Allahyarham Professor Ungku Omar Ahmad merupakan salah seorang di antara
pengarah-pengarah Institut yang benar-benar mempunyai minat dalam perkhidmatan makmal kebangsaan, dan
yang benar-benar memahami akan pentingnya perkhidmatan Juruteknoloji Makmal
Perubatan. Allahyarham Ungku berpendapat, “Modern medicine, be it curative or preventive, can not be implemented
without adequate laboratory support and continual laboratory research”.
TINDAKAN PERUSAHAAN YANG PERTAMA – 1963
Dalam tahun-tahun awal, walaupun
Kesatuan sibuk dengan isu-isu yang lebih penting seperti system latihan dan
keadaan-keadaan perkhidmatan yang lebih baik, Kesatuan sentiasa juga ditimpa
masaalah-masaalah kecil seperti tuntutan-tuntutan bayaran kerja lebih masa, elaun-elaun,
peluang-peluang kenaikan pangkat dan sebagainya.
Tindakan perusahaan Kesatuan yang
pertama, dalam bentuk ‘Kerja Mengikut Peraturan’ dilancarkan apabila pihak
kerajaan telah tidak mengindahkan usaha-usaha kesatuan dengan cara biasa. Pada
masa itu, keahlian kesatuan kita telah meningkat hampir 200 orang, malah,
kejayan Kesatuan patut disebut dan dibanggakan ialah kejayaannya memperolehi
sokongan-sokongan daripada kesatuan-kesatuan separa-perubatan yang lain dalam
tuntutan Kesatuan itu. Sebanyak sebelas kesatuan yang lain telah melafazkan
sokongan mereka, dan ini saya yakin dengan penuh kesalnya, tidak mungkin
berlaku pada masa sekarang.
TINDAKAN PERUSAHAAN LAGI – 1967
Berikutan dengan kegagalan Kesatuan
memperolehi apa-apa tindakan yang sewajarnya daripada pihak Kerajaan terhadap memorandum
Penukaran Sekim Perkhidmatan Baru, serta kegagalannya pihak berkenaan
menyelesaikan isu-isu seperti; tuntutan bayaran kerja lebih masa, pengujudan
jawatan-jawatan Tingkatan Khas dan Tingkatan Tertinggi, persamaan tangga gaji
bagi pekerja lelaki dan wanita, serta tuntutan elaun-elaun lain, Kesatuan telah
melancarkan sekali lagi tindakan perusahaan berbentuk Kerja mengikut peraturan.
Keahlian Kesatuan pada masa itu
nampaknya berkurangan (160 orang berbanding dengan 200 orang dalam tahun 1963)
dan ini mungkin merupakan faktor utama yang menyebabkan kurang berkesannya
tindakan Kerja Mengikut Peraturan itu. Kesatuan kemudian telah cuba mengaturkan
satu lagi tindakan baru yang dianggap akan lebih berkesan, mujurlah telah dapat
dihindarkan oleh pihak kerajaan dengan memberi Kesatuan jaminan yang kerajaan
bersedia berunding.
Kesatuan telah menekankan lagi
perlunya ditubuhkan sebuah sekolah Teknoloji Makmal Perubatan dengan secepat
mungkin untuk memberikan latihan kepada bakal-bakal Juruteknoloji Makmal
Perubatan mengikut kehendak-kehendak negara kita dalam rancangan kemajuan
Negara.
MEMORANDUM ‘URGENT’ PROFESSOR UNGKU OMAR AHMAD
Dalam tahun 1968, allahyarham
Professor Ungku Omar Ahmad selaku pengarah IMR, telah menghantar satu memorandum
‘urgent’ kepada Setiausaha Tetap, Kementerian Kesihatan, menerangkan
rancangan-rancangan serta cadangan-cadangan Institut Penyelidikan Perubatan
mengenai penubuhan Sekolah Teknoloji Makmal Perubatan, serta program-program
latihan Juruteknoloji Makmal Perubatan di Institut Penyelidikan Perubatan,
Kuala Lumpur. Dalam memorandumnya aalahyarham Ungku mengulas, mengenai sistem
latihan yang didasarkan bagi sekolah baru itu :-
“This
plan of training has been arrived at after taking into consideration the
British system of training, the Watford report, the Australian system, the
Scandinavian system and the U.S. system. The Committee under the chairmanship
of the Director of IMR and comprising of the most senior consultants and Heads
of Departments in the Institute after reviewing the programme of the various
countries gave serious view to Malaysia’s own requirements when drawing up the
detailed training programme as
outlined....................................................”.
SEKOLAH TEKNOLOJI MAKMAL PERUBATAN – 1968
Pada 1hb, April
1968, seramai 40 orang pelatih Pembantu Makmal telah melapurkan diri di
Institut Penyelidikan Perubatan, Kuala Lumpur. Kumpulan ini merupakan kumpulan
pertama pelatih-pelatih Pembantu Makmal yang mengikuti kursus Teknoloji Makmal
Perubatan di Sekolah Teknoloji Makmal Perubatan, yang mengambil masa 3 tahun.
Walau bagaimanapun, bangunan sekolah sebenarnya belum lagi pun siap dibina, dan
kelengkapan-kelengkapan sekolah belum lagi diterima. Maka pelatih-pelatih itu
ditempatkan di bahagian-bahagian yang tertentu di Institut mengikut jadual yang
tertentu, dan program-program perjalanan kursus itu terpaksa diubah sedikit di
mana, pelatih-pelatih diberi syarahan di bilik Syarahan pada waktu pagi, dan
selepas itu, mereka dikehendaki balik ke bahagian masing-masing untuk membuat
praktikal.
Bangunan sekolah hanya siap
ditubuhkan dalam bulan April, 1969. Kumpulan 1969 terpaksa menggunakan makmal
pinjaman di Institut Kesiahatn Umum di Jalan Bangsar buat beberapa bulan
sebelum berpindah ke sekolah kita di Institut Penyelidikan Perubatan.
PENUNTUT-PENUNTUT JURUTEKNOLOJI MAKMAL PERUBATAN DAN BIASISWA.
Memandangkan bertambah perlunya
Pembantu Makmal Negara, pengambilan penuntut-penuntut Sekolah Teknoloji Makmal
Perubatan tahunan bertambah dari setahun ke setahun. Dalam tahun 1972
penuntut-penuntut yang mengikuti Kursus Teknoloji Makmal Perubatan di Sekolah
Teknoloji Makmal Perubatan tidak lagi dilantik tetapi ditawarkan biasiswa
Persekutuan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam. Perlantikan hanya ditawarkan
apabila lulus Peperiksaan Sijil Teknoloji Makmal Perubatan setamat latihan
tahun ketiganya.
Dalam tahun 1976 satu kompleks baru
bagi Sekolah Teknoloji Makmal Perubatan didirikan, yang boleh mengambil seramai
120 – 180 orang penuntut setahun. Ia terdiri daripada dua buah dewan syarahan
(Dewan Ungku Omar muatan 350 orang dan
Dewan Syarahan II muatan 240 orang), empat buah makmal (setiap makmal muatan 60
orang) Dewan Baca, pejabat-pejabat dan satu Dewan aktiviti penuntut.
Jawatan-jawatan Pengajar telah pun
dipenuhi (seramai 24 orang pengajar dalam tahun ini) dan mulai tahun 1977
pengambilan tahunan penuntut Juruteknoloji Makmal Perubatan ialah 120 orang
(termasuk 10 orang dari Sarawak dan 10 orang dari Sabah).
SEKIM BARU?
Walaupun telah ditubuhkan Sekolah
Teknoloji Makmal Perubatan dengan rasminya, yang mengendalikan kursus tiga
tahun Juruteknologi Makmal Perubatan, dan graduannya yang berjaya dalam
peperiksaan Sijil Teknoloji Makmal Perubatan dianugerahkan Sijil Teknoloji
Makmal Perubatan, akan tetapi jawatan yang dipegangnya tetap Pembantu Makmal,
dan menerima tangga-gaji ‘Common User Scheme’. Tiada pun apa-apa khabar
mengenai memorandum penukaran sekim baru bagi Juruteknoloji Makmal Perubatan
yang kita hantarkan dalam tahun 1964, walaupun berkali-kali Kesatuan kita
bertanya dan mendesak pihak-pihak yang berkenaan.
SEKIM GAJI SUFFIAN 1970
Dalam tahun 1970
Suruhanjaya Gaji Suffian melepaskan satu tumbukan yang kencang kepada
profession kita, yang menumpaskan Pembantu Makmal Perubatan sehingga tidak
terdaya membangkit lagi selama beberapa tahun, sehingga baru-baru ini. Kerana
dalam ‘Common User Scheme’, Pembantu Makmal Perubatan telah disamakan sekim
gaji dengan Pembantu Makmal jabatan-jabatan lain, disamakan dengan tangga gaji
Kerani dan yang terasa agar diperkecilkan ialah telah diturunkan dari paras
persamaan dengan Staff Nurse dan Pembantu Hospital. Tidak dapat difahamkan
langsung apakah sebab sebenar sekim gaji ini dapat diterima tanpa tindak-balas
sewajarnya dari pihak kesatuan kita. Pada pendapat saya, sekim Suffian lah yang
merupakan faktor utama yang menyebabkan kemerosotannya semangat atau morale
profession kita, yang mengakibatkan Kesatuan kita hidup segan mati tak mahu
dalam tahun-tahun selepas 1970, sehingga baru-baru ini.
Malah, ini meyakinkan kita semua
yang kita semestinya menukarkan nama jawatan kita supaya dapat dikeluarkan
daripada ‘Common User Scheme’ ini, dan Kesatuan seharusnya mendesak-desak lagi
Kerajaan terhadap memorandum Kesatuan tahun 1964 mengenai Pembentukan Sekim
Baru – Juruteknoloji Makmal Perubatan.
TINDAKAN PERUSAHAAN
1971 MENYOKONG TUNTUTAN MEMORANDUM 1964.
Tindakan kerja mengikut peraturan
dilancarkan dalam tahun 1971 kerana menyokong tuntutan Kesatuan ke atas
penukaran sekim Pembantu Makmal kepada Sekim Juruteknoloji Makmal Perubatan
menurut memorandum kesatuan tahun 1964.
Membalas tindakan kesatuan, pihak kerajaan memberitahukan yang Kerajaan
telah berjanji membentukkan satu
Jawatankuasa Khas untuk mengkaji tuntutan Kesatuan, dan akan mengumumkan
laporannya tidak lama lagi. Memikirkan kebajikan pesakit-pesakit, Kesatuan
telah membatalkan tindakan tersebut dan kesal sekali kerajaan telah tidak
menepati janjinya.
Sementara itu, Suruhanjaya Harun
telah ditubuhkan untuk mengkaji sekim-sekim perkhidmatan dan tangga-gaji-tangga-gaji
dalam Badan-badan Berkanun. Oleh kerana ujudnya juga perkhidmatan Pembantu
Makmal di Universiti Hospital dan Teaching Hospital, Universiti Malaya, maka,
Suruhanjaya Gaji Harun difahamkan akan memberikan laporan mengenai sekim
Juruteknoloji Makmal Perubatan di hospital-hospital tersebut. Maka, dalam tahun
1972, apabila kesatuan mendesak-desak lagi kerajaan berulang-ulang kali tentang
sekim Juruteknoloji Makmal Perubatan dalam sector kerajaan, kita telah
dinasihatkan supaya menunggu pengumumannya Laporan Suruhanjaya Gaji Harun
supaya dapat pihak kerajaan memperolehi sesuatu panduan mengenai sekim baru
itu.
Pihak Kesatuan sesungguhnya terlalu
suka bila mendengarnya, kerana dari punca-punca yang boleh dipercayai
Suruhanjaya Harun difahamkan akan memberikan syor-syor yang istimewa bagi sekim
Juruteknoloji Makmal Perubatan dalam badan-badan berkanun.
REPERCUSSION?
Tidak disangka-sangka, pihak
kerajaan mengada-ngada pula apabila menerima lapuran Suruhanjaya Harun.
Alasannya ialah ‘repercussion’! Kononnya, pihak Kementerian membimbangkan
‘repercussion’ daripada Jururawat, Pembantu Hospital dan lain-lain kakitangan
separa-perubatan. Penerangannya mudah:-
Biar 250 orang Pembantu Makmal ‘frustrated’,
jangan kita pula di Kementerian ‘frustrated’ apabila Jururawat dan Pembantu
Hospital bising menuntut tangga gaji yang sama!
Dua
perkara yang benar-benar menambahkan ‘frustration’ Pembantu Makmal masa itu
ialah:-
1.
Sebelum Suffian, gaji permulaan seseorang Pembantu Makmal
selepas 3 tahun ialah $385/= sebulan; gaji Suffian meletakkan orang ini pada
$275/= sebulan, diturunkan parasnya dari paras Jururawat/Pembantu Hospital.
2.
Kerajaan telah tidak menepati janjinya yang ia akan
menyelesaikan masaalah sekim Juruteknologi Makmal Perubatan kita berpandukan
Lapuran Harun; dan sebabnya dimungkiri janji itu difahamkan berpunca daripada
kebimbangan ‘repercussion! Terasa-rasa telah tertipu oleh Kerajaan!
Ahli-ahli
kita telah menjadi terlalu ‘frustrated’ dan berkali-kali mendesak Jawatankuasa
supaya bersikap lebih militant; dan ramai antara ahli-ahli kita, kerana
berselisih faham dengan sikap jawatankuasa yang mementingkan diplomasi dan
keperimanusian telah menarik diri dari menjadi ahli Kesatuan, atau membiarkan
hutang yuran bulanannya meningkat agar dapat dilucutkan keahlian dengan
sendirinya.
Walau
bagaimanapun Jawatankuasa bekerja keras, mencuba sedaya upaya untuk memperolehi
balik kepercayaan dan sokongan ahli-ahli itu, dan merancangkan satu lagi
tindakan perusahaan dalam tahun 1974. Kali ini, walaupun berjaya jawatankuasa
menasihatkan ahli-ahli kita supaya tidak terlalu militant, tetapi terpaksa juga
disediakan rancangan ‘back-up’ yang lebih ‘keras’ tindakannya. Agaknya, semua
telah bersedia berperang buat kali terakhirnya.
14hb. MEI,
1974 – JADI ATAU MATI???????
Pada 14hb Mei, 1974, 300 orang Pembantu Makmal diseluruh
hospital-hospital, Institut Penyelidikan Perubatan dan lain-lain institusi
perubatan kerajaan melancarkan tindakan kerja mengikut peraturan untuk
menyokong tuntutan yang dibuat 10 tahun dahulu dalam satu memorandum bertarikh
1964.
Kegagalan
tuntutan tahun 1971 sesungguhnya dijadikan satu ajaran bagi kita, dan
nampaknya, ‘we mean business’ kali ini.
Pada
waktu petang, Setiausaha kita Sdr Yeoh Chee Weng menerima panggilan talipon
daripada pihak Jabatan Perkhidmatan Awam, yang berjanji akan berunding jika
Kesatuan membatalkan tindakan perusahaan, itu pun setelah Kesatuan mengemukakan
satu memorandum baru mengenai tuntutan kita.
Rupanya,
memorandum kesatuan tahun 1964 dihantar kepada Suruhanjaya Khas Gaji dan dalam
10 tahun ini, adapun surat pekeliling perkhidmatan yang menerangkan wajibnya
dihantarkan sesuatu memorandum kepada pihak Jabatan Perkhidmatan Awam untuk
pertimbangan sebarang tuntutan. Kesal sekali, Kesatuan telah tidak sedar pun
ujudnya Surat Pekeliling seperti ini, mungkin kerana Kesatuan telah tidak lagi
digabungkan dengan CUEPACS pada masa itu.
Jadi,
perbicaraannya ialah:-
1.
Tiada perundingan kerana tiada memorandum.
2.
Tiada memorandum, masakan ada lagi tindakan perusahaan?
Kesatuan telah disuruh membatalkan
tindakan perusahaan sementara menyediakan memorandum. Kerana pernah ‘tertipu’,
Kesatuan membuat keputusan hanya menggantungkan tindakan tersebut, sementara
itu Jawatan Kuasa bertindak dengan serta-merta, diperuntukkan tugas
masing-masing, dan dalam tempuh masa beberapa minggu, Kesatuan telah
menyediakan satu memorandum bagi tuntutan Pembentukan satu kategori pekerja
baru yang dinamakan Juruteknologi Makmal Perubatan, dengan sekim gaji dan
sekian perlhidmatan yang baru. Memorandum ini telah dikemukakan kepada JPA
dalam bulan Jun 1974. Dan, semula, kita berada dalam permainan menunggu lagi!
SURUHANJAYA
TAN SRI IBRAHIM ALI - 1975
Dalam
tahun 1975, Suruhanjaya Tan Sri Ibrahim Ali ditubuhkan untuk menyemak dan
menyelaraskan sekim-sekim gaji dan perkhidmatan dalam lapuran-lapuran Aziz,
Suffian dan Harun dan semua kesatuan sekerja telah diarahkan untuk mengemukakan
memorandum masing-masing. Tidak ketinggalan, Kesatuan kita telah mengemukakan
satu memorandum yang bertarikh 10hb Mei 1975, yang menuntut semula Pembentukan
Satu Kategori Pekerja Baru yang dinamakan Juruteknologi Makmal Perubatan,
dengan satu sekim Perkhidmatan dan Tangga-gaji baru.
Sementara
itu, tuntutan kita dengan pihak Jabatan Perkhidmatan Awam berikutan tindakan
perusahaan tahun 1974 dianggap masih dalam pertimbangan walaupun telah diterima
apa-apa khabar setelah dikemukakan dalam bulan Jun 1974 lalu.
TINDAKAN
PERUSAHAAN 1975 – MOGOK!
Kerana
telah dua kali pihak Kerajaan memungkiri janji terhadap tuntutan 1964 kita itu membuat helah supaya kita
membatalkan dua tindakan perusahaan Kesatuan (1971 dan 1974), ahli-ahli
Kesatuan telah memikirkan dengan seriusnya yang tindakan perusahaan tahun ini
seharusnya lebih keras dan harus dipastikan akan benar-benar mencapai matlamat
kita. Ahli-ahli kesatuan telah berkali-kali mendesak Jawatankuasa yang tidak
seharusnya kita berdiplomasi atau berperi kemanusiaan lagi terhadap pihak
majikan kita yang tidak menunjukkan tanggungjawabnya, yang tidak lagi boleh
dipercayai janji-janjinya. Lagipun Juruteknoloji Makmal Perubatan di Universiti
Hospital dan Universiti Malaya telah pun diberikan sekim Juruteknologi Makmal
yang lebih tinggi.
Pada
tahun 1975, Kesatuan kita setelah memberikan notis kepada Jabatan Perkhidmatan
Awam supaya menyelesaikan tuntutan yang terlalu lama itu dalam tempuh dua
minggu, tanpa membuat demikian, Kesatuan akan melancarkan tindakan perusahaan
berbentuk mogok. Pada pendapat saya, walau pun tindakan perusahaan itu telah
memperoehi mandat dengan sebulat suara, agak ramai ahli-ahli kita yang masih
‘lembut hati’, membimbangkan takut nanti teruntuhnya perkhidmatan makmal, dan
mendatangkan kesulitan kepada rakyat.
RUNDINGAN JPA – Kesatuan – 3hb April
1975
Mujurlah, tindakan mogokitu telah
dapat dielakkan apabila Jabatan Perkhidmatan Awam bersetuju berunding dengan
pihak Kesatuan, mengenai tuntutan kesatuan itu.Tarikh perundingan telah pun
ditetapkan pada 3hb April 1975, bertempat di Jabatan Perkhidmatan Awam.
Pihak Kesatuan telah diketuai oleh
yang DiPertua CUEPACS, dalam rundingan itu. Wakil-wakil Jabatan Perkhidmatan
Awam telah menerangkan yang oleh kerana tertubuhnya Suruhanjaya Diraja Tan Sri
Ibrahim Ali, maka, tuntutan penukaran sekim gaji harus dikemukakan kepada
Suruhanjaya Tan Sri Ibrahim Ali untuk dipertimbangkan. (Dan ini telah pun dilakukan
oleh Kesatuan). Selagi tidak diterima syor-syornya Sruhanjaya Di Raja itu pihak
pegawai hanya berkuasa berunding atas tuntutan mengenai anomali-anomali akibat
perlaksanaan sekim gaji Suffian.
MINIT RUNDINGAN.
Walau bagaimanapun Jabatan Perkhidmatan Awam bersetuju
dengan Kesatuan, yang perkhidmatan makmal dalam pengubatan pesakit-pesakit
telah meningkat perkembangan di mana doktor-doktor dikehendaki bergantung
kepada keputusan-keputusan penganalisaan makmal yang diarahkan oleh
doktor-doktor itu.Ujian-ujian yang dilakukan dalam makmal adalah menurut
peraturan-peraturan ujian tertentu yang tidak bergantung kepada penyeliaan
doktor yang mengubati pesakit-pesakit itu.
Telah diakui juga oleh pihak JPA,
tugas-tugas yang dilakukan oleh perkhidmatan makmal melibatkan kerja-kerja
berasaskan professionalisma di mana, keputusan itu hendak tepat kerana
keputusan itu akan diambil oleh doktor untuk menentukan cara-cara dan
jenis-jenis pengubatan.
Berasaskan semua ini, Kerajaan
membuat keputusan untuk membentuk satu sekim baru yang dinamakan perkhidmatan
Juruteknoloji Makmal Perubatan. Kelayakan bagi perkhidmatan Juruteknoloji
Makmal Perubatan ialah Sijil Teknoloji Makmal Perubatan daripada Sekolah
Teknoloji Makmal Perubatan yang dikelolakan oleh Institut Penyelidikan di bawah
arahan Kementerian Kesihatan Malaysia.
PEMBANTU MAKMAL SEBELUM PENUBUHAN
SEKOLAH
Bagi membolehkan Pembantu Makmal
dalam perkhidmatan dipertimbangkan untuk diserap masuk ke dalam sekim
perkhidmatan yang baru ini, pihak JPA bersetuju yang pemegang-pemegang Sijil
Amalan Makmal Perubatan yang dikeluarkan oleh Institut Penyelidikan Perubatan,
atau lain-lain kelayakan seberang laut yang diiktiraf setaraf oleh Institut
Penyelidikan Perubatan dan Kementerian Kesihatan Malaysia akan dianggap mempunyai
kelayakan yang diperlukan di bawah sekim Juruteknoloji Makmal Perubatan.
SURUHANJAYA TAN SRI IBRAHIM ALI DAN
KESATUAN KITA
Lapuran Suruhanjaya Tan Sri Ibrahim
Ali merupakan harapan yang ditaruhi semua orang dalam perkhidmatan kerajaan dan
badan-badan berkanun. Oleh yang demikian ia merupakan masaalah CUEPACS. Walau
bagaimanapun, kita menaruh banyak harapan dalam Lapuran Suruhanjaya Gaji ini
kerana ialah akan menentukan samaada tindakan-tindakan kesatuan sejak tahun
1964 itu sia-siakah atau memadai.
Dengan fahaman bahawa dasar-dasar
rujukkan Suruhanjaya Diraja Tan Sri Ibrahim Ali ialah untuk menyamakan dan
menyelaraskan rupa-bentuk tangga-gaji dalam sektor Kerajaan, Badan-badan
berkanun dan Lembaga Tempatan agar terdapat satu tangga gaji yang serupa bagi
kategori pekerja yang sama, yang menjalankan tugas-tugas yang sama, maka,
adalah difikirkan apa sahaja sekim gaji dan sekim perkhidmatan yang disyorkan
oleh Suruhanjaya bagi Juruteknoloji Makmal Perubatan di Universiti Hospital dan
Universiti Malaya seharusnya ditawarkan kepada kita dalam perkhidmatan
Kerajaan.
PENOLAKAN KERAJAAN TERHADAP SYOR-SYOR
SURUHANJAYA TAN SRI IBRAHM - 1976
Pihak Kerajaan telah menolak
syor-syor suruhanjaya Tan Sri Ibrahim Ali setelah mengkaji lapurannya denagan
alasan bahawa perbelanjaan Kerajaan untuk melaksanakan syor-syor Tan Sri
Ibrahim Ali itu ditaksirkan oleh pihak Kerajaan sebagai melebihi 500 juta
ringgit, melebihi kemampuan Kerajaan. Dan, sesungguhnya, CUEPACS tidak
sependapat dengan kerajaan dan memintakan sokongan dan tindakan daripada semua
kesatuan gabungannya. Pada 1hb September 1976, CUEPACS memperolehi mandat untuk
melancarkan tindakan perusahaan bagi menykong tuntutan supaya kerajaan
melaksanakan syor-syor Ibrahim Ali.
JAWATANKUASA KABINET KERAJAAN
Setelah menolak syor-syor Ibrahim
Ali, Kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Kabinet yang dipengerusikan oleh
Y.A.B.Timbalan Perdana Menteri, yang bertanggungjawab untuk membuat kajian ke
atas lapuran Ibrahim Ali dan kemudiannya memberikan syor-syornya. Syor-syor
Jawatankuasa Kabinet ini kemudiannya dibentangkan di Parlimen untuk diperoleh
kelulusan dan kemudiannya, dipaksa telankan kepada kita.
LAPURAN GAJI JAWATANKUASA KABINET –
KESILAPAN ‘SLOTTING’ OLEH JPA – SATU ANOMALI.
Dalam lapuran Gaji Jawatankuasa
Kabinet, terdapat perbezaan tangga-gaji yang memeranjatkan kita antara
Juruteknoloji Makmal Perubatan Sektor Kerajaan dengan Juruteknoloji Makmal
Perubatan Badan-badan Berkanun. Kita dalam kerajaan diletakkan dalam kategori
C9 ($ 435 X 30 - 495/525 X 30 – 705/765 X 40 – 925) sementara Juruteknoloji
Makmal Perubatan dalam badan-badan berkanun ditawarkan tangga gaji yang lebih
tinggi – B11 ($ 485 X 40 – 565/605 X 40 – 925/1005 X 40 – 1205).
SURAT BANTAHAN – 22 hb JUN 1977
Pada 22hb Jun 1977, satu memorandum
bantahan dari Kesatuan, yang menganggapkan kejadian ini sebagai satu kesilapan
‘slotting’ oleh pihak JPA telah dihantarkan kepada Pengerusi Jawatankuasa
Kabinet, Y.A.B. Dato’ Sri Dr.Mahathir Muhammad dan Ketua Pengarah Perkhidmatan
Awam Malaysia, Dato’ Abdul Aziz b Zakaria.
Kesatuan menerangkan ‘double
standard’ yang diujudkan oleh Jawatankuasa Kabinet ini tidak seharusnya
berlaku, memandangkan yang bertanggung jawab dan latihan Juruteknologi Makmal
Perubatan Juruteknoloji Makmal Perubatan di Universiti Hospital dan Juruteknoloji
Makmal Perubatan Sektor Kerajaan adalah sama dan setanding.
TRIBUNAL PERKHIDMATAN AWAM TAHUN 1977
Akta Tribunal Awam 1977 yang
diluluskan oleh Dewan Rakyat dan disahkan oleh Dewan Negara memperuntukkan
penubuhan Tribunal Perkhidmatan Awam untuk memutuskan tuntutan berkenaan dengan
satu-satunya anomali yang dirujukkan kepadanya.
SURAT PEKELILING PERKHIDMATAN BIL
1/1978 – MEMORANDUM BERSABIT DENGAN ANOMALI.
Surat pekeliling perkhidmatan bil
1/78 menerangkan perlunya pihak-pihak
yang terkilan mengadakan satu perundingan dengan pihak JPA sebelum sesuatu
pertikaian itu dapat dirujukkan kepada Tribunal Perkhidmatan Awam untuk
diperolehi pertimbangan. Untuk tujuan perundingan ini, pihak-pihak yang
terkilan dikehendaki mengemukakan memorandum baru mengenai sesuatu anomali
akibat perlaksanaan sekim Jawatankuasa Kabinet itu.
MEMORANDUM ANOMALI SEKIM JAWATANKUASA
KABINET – 26 hb JANUARI 1978.
Memorandum ini menerangkan bagaimana
Kesatuan menganggapkan kes kita itu sebagai anomali sekim Jawatankuasa Kabinet,
dan ia direka berpandukan memorandum bantahan Kesatuan yang bertarikh 22hb Jun
1977 itu.
MEMORANDUM KITA DITOLAK?
Pada 28hb Mac 1978, Bahagian Perundingan JPA membalas
memorandum kita dengan satu surat yang amat mengelirukan, di antara lain,
tersebut-
“.....................Kesatuan
telah tidak menerangkan tangga-gaji yang dituntut................. Pihak
Kerajaan belum lagi membuat penilaian terhadap tarafnya sijil-sijil Institut
Penyelidikan Perubatan, dan sehingga lapuran penilaian itu diperolehi,
memorandum Kesatuan JTMP ditolak .........................” atau kandungan yang
sedemikian maksudnya.
Ini mencemaskan Jawatankuasa
Kesatuan dan dalam satu mesyuarat tergempar, diputuskan supaya dihantar wakil
Kesatuan pada 3hb April 1978 untuk berjumpa dengan pegawai JPA yang berkenaan
untuk mendapatkan penjelasan mengenai isi-kandungan surat tersebut.
BAHAGIAN PENILAIAN JPA
Rupanya memorandum Kesatuan kita itu
tidak ditolak tetapi tuntutan kita itu telah dirujukkan kepada Bahagian
Penilaian JPA agar dapat ditentukan samaada taraf sijil-sijil kita itu sama
atau tidak dengan sijil-sijil Teknoloji Makmal Perubatan di Universiti –universiti
Hospital, Malaya dan Kebangsaan.
Secara tidak rasmi, kita telah
difahamkan yang Jawatankuasa Penilaian Ad Hoc sudah pun habis mengkaji,
bermesyuarat dan memutuskan penilaian-penilaian itu, tetapi, setiap kali kita
bertanyakan tentang keputusannya, pihak JPA sentiasa menjawab dengan ‘Bahagian
Penilaian belum habis kajiannya’.
KES KITA KE TRIBUNAL?
Pada 28hb Ogos 1978, Jawatankuasa membuat
keputusan , memetik syarat-syarat peruntukan dari Akta Tribunal 77 dan mendesak
pihak JPA supaya mengadakan satu perundingan secepat mungkin untuk
menyelesaikan anomali kita itu dalam tempoh tiga minggu, kegagalannya akan
bererti pihak JPA telah gagal menyelesaikan tuntutan Kesatuan kita dan menurut
syarat-syarat Akta tersebut, berhaklah kita merujukkan kes kita kepada Tribunal
agar dapat diperolehi penyelesaian muktamad.
Berikutan dari itu, Kesatuan telah
memperolehi seorang peguam yang cenderung dalam undang-undang sekerja, bersedia
kalau-kalau tertimbul keperluan nanti.
BELUM LAGI??
Jawatankuasa telah dihubungi oleh
pihak berkenaan berikutan dengan surat itu dan telah dinasihatkan dalam satu
pertemuan, agar dapat menunggu sekejap lagi kerana, menurut pegawai-pegawai JPA
itu, kes kita sedang berada dalam peringkat terakhir di mana diperbincangkan
tentang tangga-gaji yang patut ditawarkan. Soal pengiktirafan Sijil Teknoloji
Makmal Perubatan dan kelayakan Peperiksaan Jabatan Kedua telah pun diselesaikan
tanpa kerumitan.
KESIMPULAN
Selama ini, Kesatuan memang bersabar
benar terhadap tuntutan-tuntutan kita itu. Jawatankuasa berterima kasih kerana
ahli-ahli kita memahami keadaan yang sebenar dan bekerjasama supaya keadaan
tidak menjadi buruk walaupun berkali-kali kita ‘dipermain’ dan ‘diperkecilkan’
oleh pihak-pihak yang berkenaan. Walau pun 25 tahun usianya sekarang nampaknya
sihat dan cerah masa depannya, akan tetapi, selagi tidak dihapuskan ‘bisol’
yang sudah hampir 15 tahun ini (sejak 1964), satu hari nanti bila ia meletup,
susahlah kita. Yang akan rugi tidak lain Kerajaan kita juga.
Pembaca harus ingat bahawa artikel ini menerangkan sejarah
perjuangan JTMP melalui Kesatuan sejak penubuhannya sehingga tahun 1979 sahaja. - Badarul Zaman
KEMELUT PROFESSION JURUTEKNOLOGI
MAKMAL PERUBATAN
Kini sudah hampir 30 tahun sejak artikel ini dikeluarkan. Sedikit sebanyak
kita mendapat gambaran bagaimana orang-orang lama berjuang bertukus lumus untuk
mencapai kejayaan demi profesion JTMP. JTMP zaman sekarang banyak mendapat
nikmat, hasil perjuangan orang-orang seperti penulis dan ramai lagi seperti
beliau.
Kini JTMP dapat melanjutkan pelajaran ke Institusi pengajian tinggi yang pada
satu ketika dulu peluang ini tertutup atau pun sekurang-kurangnya pelbagai
halangan yang membantut cita-cita JTMP. Pada tahun 1992 apabila program Bio-perubatan,
untuk menaikan taraf JTMP bermula di UKM dan kemudiannya di UM, peluang untuk
JTMP dari KKM untuk memasukinya amatlah tipis. Sesiapa di antara JTMP yang
bertuah dapat memasuki program ini terpaksa bercuti tanpa gaji selama 4 tahun
(sejak tahun 1996 dikurangkan kepada 3 tahun) dan pada ketika itu JTMP ini akan
kerugian “Seniority” beliau apabila
kembali bertugas setelah tamat pengajian.
JTMP yang berkelayakan akan ditemuduga untuk dimasukan dalam jawatan
Pegawai Sains atau Pegawai Penyelidik sebab
belum ada jawatan JTMP gred 41 diujudkan untuk siswazah Bio-perubatan (sehingga
sekarang pada tahun 2008 masih belum ada jawatan JTMP U41 diujudkan dalam
jabatan kesihatan awam mau pun badan kesihatan berkanun di Malaysia - Kita
telah jauh ketinggalan rakan-rakan sejawat kita di seluruh dunia termasuk di
Asia Tenggara). Sehingga kini siswazah Bio-perubatan dari Universiti Awam dan
Swasta termasuk siswazah Teknologi Perubatan UiTM diserapkan ke dalam jawatan
Pegawai Sains/Pegawai Penyelidik. Apalah nasib JTMP di Malaysia, terpinggir
dari arus pembangunan profesion oleh pembuat polisi di Malaysia? Profession ini
di seluruh dunia telah melalui proses evolusi yang pesat sehinggakan nama
profession ini sendiri juga berubah dari “Lab Technician/Lab Asisstant” ke
“Medical Lab Technologist/Medical Technologist” ke “Biomedical Scientist/Medical
Scientist/Clinical Laboratory Scientist/Medical Laboratory Scientist” dan
sebagainya.
Apabila sudah dimasukkan ke dalam jawatan Pegawai Sains/Pegawai Penyelidik,
tangga gajinya diletak pada tangga gaji pertama (P1T1) jawatan yang dipohon
walaupun gajinya sebagai JTMP pada ketika itu lebih tinggi. Sekarang semua itu
dah berubah, kini JTMP yang diserap
masuk ke jawatan Pegawai Sains atau Pegawai Penyelidik melalui KPSL (kenaikan
pangkat secara lantikan), akan diletakkan pada tangga gaji yang terhampir lebih
tinggi daripada gaji asalnya sebagai JTMP. Sebagai contoh : Jika gaji JTMPnya ia
lah RM2092.39 maka beliau akan mendapat tangga gaji yang terhampir dalam sekim
Pegawai Sains/Penyelidik ia itu RM2131.69
dan bukan P1T1 RM1492.80 termasuk mendapat satu kenaikan jadi tangga
gaji mula beliau sebagai Pegawai Sains/Penyelidik ialah RM2211.54.
Pada tahun 2008 ini masih ada lagi perjuangan yang perlu diteruskan. Kini
kita bertukus lumus mendesak JPA ujudkan jawatan JTMP U41 supaya JTMP yang
mempunyai ijazah Bio-perubatan dari Universiti-universiti tempatan dan Ijazah
Teknologi Perubatan UiTM diserap masuk sebagai JTMP U41 supaya kita seiring dan
setanding dengan profession ini di luar negara. Mungkin kita juga boleh memasukan
JTMP yang memiliki lain-lain ijazah “life sciences” seperti Mikrobiologi dan
Biokimia untuk dikekalkan dalam jawatan JTMP U41 sebab “taking into
consideration” beliau memiliki diploma
Teknologi Makmal Perubatan.
Nukilan Badarul Zaman JTMP IMR,KL .
30 / 5/ 2008
No comments:
Post a Comment